Uitvaartfonds Hak Der

Algemene voorwaarden

Artikel 1 Doel

Het Hak Der Uitvaartfonds is een onderdeel van de Hak Der Federatie. Het fonds heeft als doel om bij overlijden van familieleden van donateurs

in Nederland, de overledene naar Turkije te vervoeren, de begrafenis volgens hun gebruiken en geloofsovertuigingen te organiseren, de pijn en

problemen van de familie te delen en hen mentale steun te bieden. Ook worden ziekenhuis-, gemeente- en consulaatprocedures afgehandeld en

de beschikbare mogelijkheden gebruikt voor het wassen, inwikkelen van de overledene en het uitvoeren van de begrafenisrituelen.

Artikel 2 Voorwaarden voor het fonds

– Geen juridische belemmering voor vertrek naar Turkije en begrafenis.

– Men moet officieel in Nederland wonen en adreswijzigingen tijdig doorgeven.

– Het door het bestuur vastgestelde jaarlijkse donatiebedrag moet voor 20 januari van het lopende jaar betaald zijn.

– Indien er vóór de aanmelding sprake is van een ongeneeslijke ziekte, moet dit gemeld worden. Identiteitsgegevens moeten correct zijn en de

burgerlijke staat (gehuwd of ongehuwd) en adressen van echtgenoten en kinderen moeten juist zijn.

– Bij natuurrampen, massale sterfgevallen en noodsituaties kan het bestuur van het Hak Der begrafenisfonds de situatie evalueren en aanvullende

donaties vragen en zal bevoegd zijn om beslissingen te nemen.

– Nieuwe aanvragen worden binnen 30 werkdagen beoordeeld en aan het lid meegedeeld. Het fonds is niet verantwoordelijk voor sterfgevallen

binnen deze termijn. Bij acceptatie van het lidmaatschap begint het volledige lidmaatschap 60 dagen na betaling van het donatiebedrag op de

bankrekening van het fonds. Binnen deze 60 dagen is het fonds alleen verantwoordelijk voor sterfgevallen veroorzaakt door ongevallen, voor de

rest niet.

– Het Hak Der begrafenisfonds is niet verantwoordelijk voor problemen die veroorzaakt worden door officiële instanties in Nederland en Turkije

(bijvoorbeeld: politie, openbaar ministerie, autopsie, etc.) of vertragingen op luchthavens vanwege vakanties en feestdagen.

– Het Hak Der begrafenisfonds biedt de familie 500 euro in plaats van een begeleidersticket bij vervoer van de overledene naar Turkije.

Artikel 3 Personen die aanspraak kunnen maken op fonds

Bij gezinsaanvragen kunnen de echtgenoot en ongehuwde kinderen onder de 21 jaar die op hetzelfde adres wonen profiteren van het fonds

volgens de Nederlandse wetgeving. Het fonds is niet verantwoordelijk voor doodgeboren kinderen van het lid, maar desgewenst worden alle

diensten tegen betaling geleverd.

Artikel 4 Bij overlijden van een donateur

Bij overlijden van een lid dient de 24/7-telefoon van het fonds gebeld te worden en moeten de lidmaatschapsgegevens van de overledene, het

paspoort of de identiteitskaart, de Turkse nufus, eventueel het huwelijksboekje, de gegevens van het afleveradres in Turkije en de gegevens van

een begeleidend persoon beschikbaar zijn. Bij overlijden van het hoofdlid, zet de echtgenoot het lidmaatschap onder dezelfde voorwaarden

voort.

Artikel 5 Indien de begrafenis in Nederland plaatsvindt

Het fonds regelt alle bureaucratische zaken, het inwikkelen, de kist, de begrafenisrituelen en het vervoer en biedt eenmalig financiële steun aan

de familie die vastgesteld is door het bestuur. De aankoop of huur van het graf is de verantwoordelijkheid van de familie. Specifieke

verzoekkosten worden van dit bedrag afgetrokken (zaal, bloemen, drankjes, verschillende kist, etc.).

Artikel 6 Als het donerende lid in Turkije overlijdt

De familie moet alle procedures zelf uitvoeren. Bij indiening van een overlijdensakte bij het fonds, ontvangt de familie eenmalig financiële steun

die is vastgesteld door het bestuur. Alle kosten en bureaucratische procedures tot aankomst in Nederland of Turkije bij overlijden in een ander

land zijn de verantwoordelijkheid van de familie. Bij vervoer naar Nederland zijn de diensten genoemd in artikel 5 van toepassing en wordt er

geen betaling aan de familie gedaan.

Artikel 7 Bepaling van het lidmaatschapsbedrag

Het jaarlijkse donatiebedrag wordt vastgesteld op basis van de kosten van een standaard kist, vracht en de vergoeding aan de begeleider van de

overledene. Alle donaties gelden voor de periode van 1 januari tot 31 december. Het bestuur is bepalend in het beheer van de fondsen. Het

bestuur kan indien nodig nieuwe artikelen toevoegen of wijzigen doorvoeren.

Artikel 8 Donaties lidmaatschap en voorwaarden

Het fonds publiceert periodieke updates op de website.

Artikel 9 Werkwijze en fondsprocedures

– Alle diensten en hulp aangeboden door het fonds aan donateurs worden vrijwillig uitgevoerd, mits de donaties toereikend zijn.

– De donateur is zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van betalingen. Een lidmaatschap wordt beëindigd als de jaarlijkse donatie niet wordt

betaald of als de donatie wordt ingetrokken. Een donateur met een betalingsachterstand kan bij overlijden geen rechten ontlenen.

– Donaties zijn geldig voor het gehele jaar om gebruik te kunnen maken van de diensten en plichten van het fonds. Opzegging van het

lidmaatschap moet elk jaar uiterlijk voor 30 oktober worden gedaan. Anders is de donateur verplicht de bijdrage voor het volgend jaar te

voldoen.

– Het bestuur kan indien nodig alle voorwaarden wijzigen of nieuwe artikelen toevoegen. Wijzigingen of toevoegingen worden tijdig schriftelijk

aan de donateurs meegedeeld. Bij beëindiging van het lidmaatschap kan de donateur geen aanspraak maken op eerdere rechten.

💬 Hulp nodig?